Dag 13 Mývatn – Hverfell – Goðafoss – Dalvík

Vanochtend was het weer helemaal grijs. De bergtoppen lagen weer in de mist en het miezerde ook een beetje. Na het ontbijt zijn we eerst naar de geiser gewandeld die vlakbij de camping ligt.

Ystihver ©Christianne de Weerd

Geyser Ystihver Baðstofuhver. Het bestaat uit een grote kom van ongeveer 10 m doorsnede en 8 m diep, gevuld met blauw water rond kooktemperatuur. Het is een plekje wat niet veel bezocht wordt maar het is toch echt een geiser. Het kokende water spoot niet heel hoog maar kwam wel uit het water omhoog.

Zoonlief en Dochterlief hebben besloten om vandaag de navigators te zijn.

Daarna zijn we op weg gegaan naar Mývatn. Bas en Sanne namen gezamenlijk de navigatie op zich. Mývatn is een meer dat op de Mid-Atlantische Rug ligt en dat interessante uitzichtpunten heeft met daarnaast ook vulkanische of geothermische gebieden. Mývatn heeft een oppervlakte van ongeveer 37 km² en is op het diepste punt bijna 4,5 m diep.

Mývatn ©Christianne de Weerd

We komen uit bij Reykjahlíð en even verder zien we een geiser en een lichtblauw meer. Hier mag je niet inzwemmen omdat het water erg warm is.

Een geyser bij Hverir met hekken erom geen omdat het echt heel hard gaat en 100 graden is!
©Michel de Weerd

Wanneer we een stukje verder rijden komen we bij de Hverir Hot Spings met de enorm naar zwavel stinkende kokende modderpoelen.

Het waait hard dus de damp gaat ook horizontaal aan je voorbij. Wanneer je in de damp staat is het wel heel lekker warm maar het stinkt enorm.

Hverir ©Christianne de Weerd

De warmte is wel welkom want het is volgens de thermometer van de auto slechts 7 graden. De modder blijft aan onze schoenen vast klonten waardoor je af en toe echt even een klomp er af moet halen omdat het anders ongemakkelijk loopt.

Hierna vinden we at het tijd is om te lunchen. We parkeren de auto op de parkeerplaats van de natuurlijke baden bij Mývatn in Jarðböðin en gaan eerst even lunchen. Na de lunch nemen we onze zwemspullen en badlakens mee om een warme duik in warme natuurbad door de geothermisch energie verwarmt. Wanneer je in het bad gaat moet je eerst goed douchen en je wassen met zeep. Daarna mag je het water in. Je snapt dat wanneer je eerst warm gedoucht hebt en je gaat daarna naar buiten in je bikini om naar het water te lopen dan is dat best koud op een dag als vandaag.

Thermaalbad Jarðböðin við Mývatn ©Christianne de Weerd

Eenmaal in het water is het heerlijk warm. Het water is namelijk tussen de 36 en 40 graden. Afhankelijk van waar je in het bad je bevindt. Soms sta je ergens en komt er ineens en warme stroming voorbij en nee dat is niet omdat er iemand net geplast heeft. Het water voelt ook heel apart aan. Alsof er een soort vettig laagje geeft. Het reageert ook anders dan in een gewoon zwembad.
Na een uurtje in het bad gedobberd te hebben, vinden het wel weer welletjes geweest en gaan we weer douchen. Je mag gratis shampoo, conditioner en showergel gebruiken dus iedereen ruikt weer heerlijk als je naar buiten gaat.

Een steile klim naar de rand van de Hverfjall krater ©Michel de Weerd

Na de heerlijke ontspanning is het weer tijd voor inspanning en beklimmen we de vulkaankrater Hverfell. Een stevig steil pad brengt je naar de kraterrand waar je in de krater kunt kijken. De krater is nu gevuld met kleine lavakorrels omdat deze al lang niet meer actief is, maar het is wel indrukwekkends om te zien hoe groot de krater is.

Hverfjall vulkaan ©Christianne de Weerd

Hverfjall wordt ook Hverfell genoemd. De naam betekent hete-bronnen-berg. Het is een kegelvulkaan met een hoogte van 312 m hoog en een doorsnede van ongeveer 1 km. Zo’n 2500 jaar geleden is de vulkaan in een paar dagen ontstaan. Doordat de lava vrijwel meteen afkoelde toen het in aanraking kwam met het water, ontstond er fijn gruis waarmee de vulkaan is opgebouwd.

Schitterend landschap bij Birtingatjörn ©Christianne de Weerd

In de omgeving zie je ook de resultaten van eerdere uitbarstingen. Hele mooie lava-formaties zijn er te zien. Vooral Dimmuborgir is echt heel mooi om foto’s te maken. Ik heb ook ergens gelezen dat in deze omgang ook opnames geweest zijn voor de serie “Game of Thrones”.
Na het bezoekje aan de vulkaan, en ja we hebben gedanst op de vulkaan, rijden we door naar Goðafoss vlakbij Fossholl en zoals de naam al doet vermoeden wordt dit inderdaad de waterval van de goden genoemd.

Goðafoss ©Christianne de Weerd

Het is een waterval in de rivier Skjálfandafljót die van de gletsjer afkomt. De naam van de waterval verwijst naar een incident in een van de IJslandse sages waarin Þorgeir de Rechter zijn symbolische gelijkenissen van de oude Noordse goden in de waterval gooit.
Omdat we vandaag graag willen overnachten in Dalvík, rijden we via de Vaðlaheiði-tunnel (tol) naar Akureyri. Daar stoppen we even, tanken we, halen we boodschappen en rijden we weer verder naar Dalvík. Best handig hoor die campings van de campingcard die we bij de huur van de camper bij gekocht hebben.