Dag 11 Seyðisfjörður – Heiðarbær

Vanochtend hebben we voor de verandering eens uitgeslapen. Tja, wat wil je als het eindelijk eens een beetje donker is in de camper door de laaghangende mist en de bomen achter de camper. Helaas wordt het vandaag een regenachtige dag. Maar dat mag de pret niet drukken.
Terwijl de kinderen hun telefoons opladen en ondertussen aan hun andere eerste levensbehoefte gehoor geven, namelijk connecten met de wifi, gaan Michel en ik een stukje wandelen in Seyðisfjörður.
Het is erg ingericht op toeristen want er zijn diverse hotels en arts en craftshops. Ook hebben ze een regenboog straatje waarbij er over het midden van de weg over de gehele lengte een regenboog-zebrapad is aangelegd. Ook valt het op dat ze in dit stadje zorg dragen voor hun huis want de huizen staan er onderhouden en gekleurd op.

Seyðisfjörður ©Christianne de Weerd

Na onze wandeling is onze mobiele eenheid ook zo ver dat we kunnen vertrekken. We moeten weer een stuk rijden over de weg waar we langs zijn gekomen want vooruit mag alleen met 4wd en dat hebben we niet. Wanneer we over de bergpas gaan scheelt het 6 graden met gisterenmiddag. Nu is het maar 9 -10 graden boven en je kunt maar een klein stukje voor je kijken door de mist. Ik weet dat de weg hier echt een flinke afgrond kan hebben maar je ziet het niet want je ziet geen hadden voor ogen. Die maximumsnelheid van 90 km ga ik dan ook daar niet rijden en goed opletten want aan de lijnen op de weg zien we of we omhoog of omlaaggaan met het wegdek of dat er een bocht aan komt. Kortom een avontuur op zich.
We gaan onderweg naar een plek waar je in warmwaterbronnen kunt baden, maar wanneer we er aankomen zijn ze helaas gesloten wegens renovatie. Dat is jammer natuurlijk maar niet getreurd dan gaan we gewoon nog even verder. In de camper zitten we droog dus we gaan gewoon richting onze volgende overnachtingsplaats. Onderweg stoppen we nog voor een aantal watervallen en zoeken we nog wat geocaches. En verder genieten we van het uitzicht zodra de laaghangende bewolking dat toe laat.

Rjúkandi is één van de weinige grote watervallen die je direct vanaf de ringweg ziet. ©Christianne de Weerd

We hebben een groot gedeelte asfaltweg van onze reis maar ook vandaag rijden we een flink stuk over gravel. Gelukkig regent het dus stoft het niet zo.
Het grappige is dat van al het verkeer dat je tegen komt op de weg dat het de meerderheid toeristen zijn. Op zich ook niet gek als je nagaat hoeveel IJslanders eigenlijk zijn. In het oosten alleen wonen al minder mensen dan dat er bij ons on het dorp wonen.

Er is net gehooid.

We rijden vandaag diverse bergpassen en allemaal zijn ze stuk voor stuk weer anders. Sommige zijn begroeid met gras en hier en daar wat bomen of lage struiken. Ander zijn heel gloeiend en andere zijn alleen maar lava-stenen en dus is het er allemaal heel zwart. Met hier en daar wat grassprieten. Het is ook raadzaam als je hier rijdt om te checken of bepaalde wegen die je wil rijden eigenlijk wel open zijn. Want het kan ook voorkomen dat ze door het weer of dor de sneeuw of het water afgesloten zijn. Route.is is daarbij echt een handige website.
Een navigatiesysteem hoef je eigenlijk niet te huren bij de camper wanneer jezelf ook googlemaps op je telefoon hebt en kunt of wilt gebruiken. Daarmee kun je prima uit de voeten. Voor het overzicht hebben we zelf nog een kaart van IJsland zodat we precies kunnen zien waar we telkens in het land zijn. Vooraf hebben manlief en dochterlief punten in Google maps gemarkeerd met bijzondere plekken die we willen bezoeken of waar campings zitten waar we heen willen gaan. Want we hebben niets gereserveerd en tot nu toe was er altijd wel plaats.
We rijden een route die tot voor kort nog af gesloten was en we zijn niet de enigen. Vele toeristen gaan ons voor en komen achter ons aan. Allemaal willen ze deze route rijden en naar de Dettifoss waterval zien, want van deze kant heb je een mooier zicht dan van de andere kant.

Dettifoss ©Christianne de Weerd

Dit is de waterval met de grootste waterverplaatsing van welke waterval dan ook in Europa. 500 kubieke meter water gaat er per seconde over de rand van de waterval. De waterval is zo’n 45 meter hoog en zo’n 100 meter breed.

Een simpel waarschuwingsbordje bij Dettifoss om je weg te houden van de waterval. ©Christianne de Weerd

Het water is nu ook wat bruin gekleurd maar dat is niet gek aangezien het de hele dag al regent.
Na de waterval rijden we nog even naar Ásbyrgi canyon. Dat is een hoefijzervormig gebergte met daarin bomen. Een van de wonderen van de natuur zo noemen ze het hier.

Ásbyrgi ©Christianne de Weerd

Ásbyrgi ligt in het Vatnajökull national park. Wanneer je het vanuit de folklore verhalen wil bekijken dan Ásbyrgi ontstaan door de achtbenige hengst Sleipnir van Óðinn. Sleipnir zette zijn hoeven neer en creëerde Ásbyrgi.
Uiteindelijk halen we nog even wat boodschappen in Husavik en rijden we door naar de camping in Heiðarbær . Hier hebben ze een warmwaterbron om in te zwemmen dus daar besluiten we na het eten nog even naar toe te gaan. Daar aangekomen blijkt het een gewoon zwembad te zijn met warm water uit de bron dan neem ik aan. En hier zijn ook meteen de douches. Er wordt alleen wel verwacht dat je gezamenlijk naakt doucht. En hoe je het ook went of keert dat is voor veel mensen toch wel een dingetje. Niet iedereen wil namelijk met anderen naakt douchen. Dat heeft dan niet eens te maken met een kwestie van niet durven. Het is dan meer een kwestie van dat je dat graag privé doet. Net als dat niet iedereen graag naar een sauna gaat. Ik merk dat het onder de Nederlandse dames in de gezamenlijke kleedruimte toch echt wel iets is wat ze niet graag doen.
Na het zwemmen spelen we nog even een paar spelletjes want morgen moeten we weer vroeg op. We hebben namelijk voor het zwemmen online kaartjes gekocht voor en walvisexcursie morgenochtend om 9 uur in Husavik.