Dag 9 Höfn – Stokksnes – Djúpivogur – Fáskrúðsfjörður

Al eerste reden we naar Vestahorn. Het zijn de meest gefotografeerde bergen (454m) gelegen op het schiereiland Stokksnes. Eigenlijk kun je wel zeggen dat dit gehele gebied eigenlijk wel een magisch uitstraling heeft met de steile hellingen, vlakke lagune, duizelingwekkende kliffen, een zwart zandstrand en kleine zwarte duinen.

Vestahorn ©Christianne de Weerd

In de buurt van dit een mooie punt is bij Stokksnes ook een filmset te bewonderen is waarbij ze een oud Vikingdorpje na hebben gebouwd. De film is echter nooit gemaakt vanwege financieringsproblemen.

Stokksnes ©Christianne de Weerd

De set is gebouwd in 2010 op het land van een lokale boer. In het dorpje mag je geen foto’s maken. Maar goed dat werd natuurlijk door alle toeristen stiekem gedaan zeker omdat er ook geen controle was.

Vikingdorp ©Christianne de Weerd

Om bij het Vikingdorpje te komen moest je een ticket kopen maar kinderen zijn gratis dus het is echt een symbolisch bedrag wat je er voor betalen moet.

Stokksnes

Daarna zijn we naar het strand gereden van Stokknes bij de vuurtoren omdat je daar een mooi uitzicht hebt. Dat mooie uitzicht hadden we zeker niet alleen op de oceaan maar ook op Vestahorn die eerst in de mist lag en later nog eventjes bijna helemaal uit de mist was.
Op twee eilandjes die voor de kust liggen waren heel veel vogels te zien en ook nog verschillende zeehonden. Manlief is nog een stuk verder gelopen over de rotsen. Hij seinde later dat wij ook moesten komen. Hij had het via de app geprobeerd maar als je geen bereik hebt valt er weinig te appen. Hij heeft namelijk voor de kust nog dolfijnen zien zwemmen. Helaas tegen de tijd dat wij bij hem waren, waren ze helaas alweer weg gezwommen.

Dolfijn

Na geluncht te hebben, vervolgden we onze reis langs de mooie fjorden van de oostkust van IJsland. Ondertussen hield dochterlief via de telefoon de Formule 1 race bij op de momenten dat we internetdekking hadden. Want tja, je bent een F1-fan of je bent het niet.

Even de Formule 1 race van Silverstone volgen

Ondertussen zagen we echt een schitterend landschap wat zo immens is dat het net een te beschrijven valt. Dit moet je gewoon zelf gezien en ervaren hebben. Je bent zo klein vergeleken bij de grote rotsen.

Þjóðvegur ©Christianne de Weerd

Onderweg zagen we ook nog verschillende watervallen. We konden niet overal bij komen of stoppen maar we hebben nog een mooie op foto vast kunnen leggen van Sveinsstekksfoss.

Sveinsstekksfoss ©Sanne de Weerd

Deze waterval stort zich door een nauwe kloof 15 m naar beneden. Er waren er zo’n dertig in de buurt volgens de informatieborden maar aangezien we nog een flinke reis voor de boeg hebben naar Djúpivogur besluiten we het bij deze ene te laten en door te rijden.
Weer zien we een mooi uitgestrekt landschap inclusief steile hellingen. Niet alleen langs de kant van de berg maar ook steile hellingen op de weg. Verschillende percentages kwamen voorbij. Onderweg zagen we beduidend minder toeristen dan in het stuk van Reykjavik tot Höfn. Langs de kant van de weg zagen we ook veelmeer schapen. Niet alleen de witte en bruine varianten maar ook bonte schapen. In diverse graslanden zagen we IJslanders lopen of weides waar net gehooid was. Veel balen die al geseald waren maar ook weides waar het gras nog geschud werd door meerdere tractoren met schudmachines.
Door de laaghangende bewolking waren er verschillende stukken van de reis bergtoppen die in de mist lagen. Zelf hebben we ook nog zo hoog gereden dat we in de mist reden.

De brug is één auto breed.

Wat we ook veel tegenkomen zijn bruggen waar je maar één auto breed overheen kunt zodat je dus moet wachten als er net een tegenligger aan komt. De meeste bruggen zijn dan van metalen platen maar soms is het een betonnen brug. De weg is ook wisselend. Over het algemeen is het asfalt maar soms wordt het afgewisseld met gravelwegen.

Eggin-í-Gleðivík ©Christianne de Weerd

In Djúpivogur rijden we naar Merry Bay, daar liggen een heleboel grote eieren aan de kade. Bij de haven in het dorpje Djúpivogur in Oost-IJsland vind je “Eggin í Gleðivík – the Eggs at Merry bay”. Dit is een kunstwerk van de populaire IJslandse beeldend kunstenaar, Sigurður Guðmundsson. Het kunstwerk bestaat uit 34 enorme granieten eieren die de eieren van elk van de nestelende vogels in dit gebied vertegenwoordigen.
De granieten eieren zijn allemaal van dezelfde of vergelijkbare grootte, behalve de ene, die veel groter is dan de andere. De grootste is veel groter dan de andere en vertegenwoordigt het ei van de officiële Djúpivogur-vogel, lómur, de roodkeelduiker. Een vogelsoort die alleen hiervoor schijnt te komen. Maar het is natuurlijk veel spannender als je doet alsof het dino-eieren zijn. Maar helaas daar trapte niemand in.

Klein museum in Djúpivogur

Na de eieren zijn we ook nog even bij de collectie mineralen en botten gaan kijken bij een huisje aan de kade. Allerlei soorten lokale mineralen werden tentoongesteld. Ook was er nog een gedeelte zo tentoongesteld dat het ware kunstwerkjes op zich waren.

Verschillende soorten mineralen ©Christianne de Weerd

We vervolgden onze weg en inmiddels begon het te regenen en te regenen. Ach ja, de voorruit was immers ook weer vies geworden van de vliegjes die ertegenaan waren gevlogen dus wat dat betreft was het prima. We zijn uiteindelijk in Fáskrúðsfjörður naar camping gereden.

Bewaking op de camping

Daar werden we de camping op en terwijl we ons op een plekje installeerden, werden we door de plaatselijke bewaking van harte welkom geheten. Maar helaas voor hen gaven wij hen geen eten voor hun optreden en besloten ze het toch maar weer zelf te gaan zoeken in het water bij het meer. Maar wanneer er meerdere kampeerders arriveerden, probeerden ze het gewoon nog een keer en daar hadden ze meer geluk.

De kinderen hebben zich buiten weer prima vermaakt met de voetbal op het grasveld voor onze camper. Ook al regende ze voetbalden gewoon door. Want tja, regen hoort er nu eenmaal bij in IJsland. Dus wanneer je je momenten waardeert als het droog is, heb je nooit een slechte dag.