Dag 8 Skaftafell – Jökulsárlón – Höfn

Vanochtend lag de gletsjer helemaal in de wolken dus wij hebben gisteren geluk gehad dat het zo mooi open was. Na het ontbijt hebben we de camper opgeruimd en zijn we naar Fjallsjökull gereden.

Fjallsjökull ©Christianne de Weerd

Aan de rand van Fjallsjökull ligt het gletsjermeer Fjallsárlón. Dat is niet alleen van het smeltwater maar ook van klein riviertje Breiðárlón. In het meer liggen met daarin allerlei verschillende maten ijsblokken. Een kleine wandeling langs het meer is eigenlijk al genoeg om een goede indruk te krijgen.

Jökulsárlón ©Michel de Weerd

Na deze eerste stop zijn we doorgereden naar Jökulsárlón gereden. Jökulsárlón is het bekendste en grootste gletsjermeer in IJsland. Het gletsjermeer is relatief jong zo vertelde de gids later op de boot. Het is namelijk pas rond 1940 ontstaan. Maar doordat de gletsjer zo hard smelt is het inmiddels al minstens 23 km² groot. Met een diepte van ongeveer 250 meter is Jökulsárlón het diepste meer van het land. Dat wil zeggen dat de Eiffeltoren er dus bijna in staan.

Jökulsárlón ©Christianne de Weerd

Op dit gletsjermeer wordt gevaren met onder andere amfibievoertuigen.
Wij hebben bij aankomst gevraagd of er nog plaats was (we hadden immers ’s ochtends op internet gezien dat er nog genoeg vrije plaatsen waren) en we moesten twee uurtjes wachten en dan konden we met een amfibievoertuig het water op. Natuurlijk is het hier mega toeristisch maar dat is op zich ook vrij logisch want het is ook een schitterende plaats en het is een filmlocatie geweest voor twee James Bondfilms. Namelijk “A View to a Kill” en “Die Another Day”.

Jökulsárlón ©Michel de Weerd

Je hoeft niet eens het water op om de ijsschotsen te zien drijven in het meer dat richting de oceaan loopt. Maar het geeft net wel even die extra jus. Tijdens het wachten hebben we geluncht in de camper en natuurlijk de geocache ook nog even gelogd. Verder hebben we de ijsschotsen vanaf de kant bekeken en gefotografeerd.

IJsschotsen drijven onder de brug bij Jökulsárlón naar de Atlantische oceaan ©Michel de Weerd

We zagen de ijsschotsen richting de oceaan drijven en in de oceaan. Allemaal stukken die af zijn gebroken van de gletsjer. Na de boottocht liepen we nog even naar de brug want we zagen dat er nu ook weer stukken ijs teruggedreven kwamen omdat de vloed begon te worden. Die kwamen dan weer in botsing met elkaar en dat was natuurlijk ook weer leuk om te zien.

Jökulsárlón ©Christianne de Weerd

Als laatste zijn we nog even naar Diamond beach gegaan. Daar zie je stukken aangespoeld ijs op het strand liggen in verschillende formaten. Op de zandbank voor het strand lag een groep zeehonden heerlijk te luieren. Zo af en toe kwam er even beweging in en ging er eentje een verfrissende duik nemen en wellicht een lekker tussendoortje nuttigen.

Diamond Beach bij Jökulsárlón ©Christianne de Weerd

Eenmaal terug in de camper zijn we doorgereden naar Höfn waar we overnachten en dan weer verder trekken. Höfn ligt op een schiereiland tussen de Hornafjörður en Skarðsfjörður fjorden in het zuidoostelijke deel van het land. Onderweg hebben we nog heel veel schapen en IJslanders langs de weg gezien. Ook zagen we op het laatste stukje van de route dat er hier duidelijk minder toeristen komen dan tijdens het eerste stuk van onze route.

Eenmaal in Höfn slaan we weer wat boodschappen in want hier is weer een supermarkt waar we eten kunnen halen. Makkelijk is wel dat je hier gewoon overal met je pin kunt betalen, dan hoef je toch een hoop minder contant geld op zoek te hebben.