Dag 1: Düsseldorf – Reykjavik

Vanochtend vertrokken we naar Düsseldorf voor onze reis naar IJsland. Waarom Düsseldorf en niet Amsterdam zul je je afvragen?
Heel simpel het loont de moeite om verder te kijken dan alleen NL om vanuit te vliegen.

We parkeren de auto bij het lang parkeren en gaan met het treintje naar het vliegveld. Dat is de volgende halte dus lang hoeven we niet met onze tassen te lopen. (Tassen reizen veel makkelijker dan koffers, vinden wij.)
Op het vliegveld van Düsseldorf kwamen we ruim op tijd aan waardoor we als een van de eersten in konden checken voor onze vlucht. Daarna hebben we heerlijk geluncht en konden we op zoek naar de juiste gate.

We vlogen in een redelijk klein vliegtuig. Gewoon met zes mensen naast elkaar zitten in twee rijen van drie. Tijdens de vlucht die ongeveer 3,5 uur duurde, hadden we de telefoons bij ons zodat we daar filmpjes op konden kijken of een spelletje spelen.

Na zo’n 3,5 uur bereikten we Reykjavik. Maar niet vooraf genoten te hebben van de mooie diversiteit van het landschap van IJsland. Bij aankomst zagen we heel veel sneeuw en gletsjers, zoals Vatnajökull, die uitmonden in de zee. Het valt eigenlijk niet met woorden te beschrijven hoe mooi het bovenaanzicht zonder bewolking was. Echt zoiets van beelden zeggen meer dan woorden.

Bovenaanzicht Vatnajökull vanuit het vliegtuig

Op het vliegveld waren we zo van het vliegtuig bij de bagage. Het vliegveld is immers niet zo heel groot. Op het vliegveld hangt een heel groot informatiebord met allerlei handige informatie over IJsland. Er staat zelfs bij dat je er een foto van kunt maken zodat je de informatie altijd bij je hebt.

Informatiebord op het vliegveld

Daarna moesten we op zoek naar de persoon van Kuku campers die ons naar de camper zou brengen. Wanneer je de website alleen al bekijkt zie je dat je geen gewone camper huurt maar iets anders. Wij huurden een grote Renault Master die omgebouwd was tot camper. Het grote verschil met de standaard campers is dat dit kleiner is om mee te rijden en een stuk goedkoper. IJsland is immers een duur land dus als je dit geld al anders kunt besteden is dat toch mooi meegenomen.
Nadat we bij Kuku campers onze camperbus hebben opgehaald, zijn we naar een grote supermarkt gereden om inkopen te doen. We hebben allerlei spullen en etenswaren gekocht voor als je drie weken gaat kamperen. Denk aan brood voor de eerste dagen, broodbeleg, blikjes groenten voor als je een keer geen supermarkt tegenkomt, koekjes, ranja, thee, melk, noem maar op.

We brengen de nacht door op Reykjavik campsite, een camping midden in de stad. Terwijl wij wat rommelen in de camper is zoonlief alweer aan het voetballen op het kiezelveld waar we op staan met de camper.
Even later is het tijd voor een boterham en nadat we gegeten hebben, maakten we nog een avondwandeling in het kader van meteen maar even wennen aan de nieuwe tijden. Het is hier immers twee uur later dan in Nederland.

Avondwandeling Reykjavik ©Christianne de Weerd

De wandeling bracht ons langs de kustlijn. Een mooi stukje natuur in de “grote stad”. Grote stad is ook maar een relatief begrip want zo supergroot is het nu ook weer niet. Terwijl de zon nog redelijk hoog aan de hemel staat, hebben we nog mooie foto’s aan de zee kunnen maken. De zon gaat hier namelijk pas rond 23.50 uur onder en komt rond 3.15 uur weer op.

Avondwandeling ©Christianne de Weerd

Na de wandeling is het tijd om even uit te rusten en ons klaar te gaan maken voor de eerste nacht in IJsland. Maar niet nadat we even wat folders over de omgeving verzameld hebben. Zo kunnen we op ons gemak eens kijken wat we allemaal al in de planning hadden zitten en wat we nog meer kunnen doen. We hebben namelijk thuis al voorwerk gedaan met wat we graag willen zien en dat opgeslagen in Google-Maps. Maar natuurlijk hebben we ook een wegenkaart van IJsland al in Nederland gekocht zodat we ook daar kunnen kijken hoe we gaan rijden.